טיול לצפון איטליה, משפחתי , לטייל בתוך תמונה!

בסוף מילואים ארוכים (213 יום,ראבק!) ,אחרי השחרור של הבן ,ולפני הגיוס של הבת ,ניצלנו חלון זמנים ,וטסנו לאיטליה.בסוף יוני 2024 .

חילקנו את הטיול לשני טיולי כוכב - האחד באיזור עמק אאוסטה והאלפים האיטלקיים, והחלק השני - באיזור אגם גארדה.

חיפשנו הרבה זמן טיסות ,ומצאנו בסופו של דבר טיסות צ'רטר ,ש"התלבשנו" עליהן.

הלוך עם ישראייר ,וחזור עם נאוס האיטלקית, לורונה.

היתרון הוא הטיסה הזולה (כ 300  דולר,הלוך ושוב ,כשהחזור כולל מזוודות, להלוך ניצלנו מבצע ,וזה עלה 60 דולר לשתי מזוודות). אציין כי היו אופציות זולות יותר - אך במחיר של שעות טיסה פחות נוחות שהיו גורמות להפסד 2 ימי טיול.

החיסרון הוא ההיצע הדל של הרכבים ,בעיקר הגדולים, ואנחנו היינו זקוקים לרכב של 8 מקומות לפחות.

מצאנו בסופו של דבר רכב ,אוטומטי,בקטגוריה של מרצדס ויטו, דרך Discovr car. קבלת הרכב היתה מהירה, ביקשו גם רשיון בינלאומי וגם רשיון ישראלי ! מצב הרכב לא היה מזהיר, היו הרבה מאוד פגיעות בפח וגם פנים הרכב היה מוכתם ושחוק,  אבל הוא היה גדול ,מרווח ונסע מצויין.

לפני שאמשיך ,כמה מילים על נהיגה באיזורים ההרריים באיטליה.

דבר ראשון, והכי חשוב ,אם אתם לא נהגים מצויינים ,שנוסעים לאורך זמן, בלי להתעייף ,don't.  פשוט וותרו.

הנסיעות קשות ,מפותלות, לא פעם הכבישים צרים עם ירידות / עליות תלולות, ועם המון עבודות בכביש. כאשר מזג האוויר גשום, וגם חשוך - החוויה מפחידה ממש, מנסיון…

באיזורים בהם שהינו ישנם כבישי אגרה, ישנן אוטוסדרדות חינמיות וישנם הכבישים המקומיים הפנימיים.

לכן, דבר שני ,הכינו כסף מזומן ,והרבה.

הנסיעה בכבישי האגרה ,עולה המון כסף ,ובחלק מהתחנות ,לא קיבלו כרטיסי אשראי.

דבר שלישי, הדלק כאן ,יקר כמו בארץ ,אל תצפו לגרושים...

דבר רביעי, שימו לב למהירות.

כל עיר/עיירה והמהירות המותרת בה.

ובכל כמה מטרים ,יש מכמונת מהירות.סעו בזהירות!

דבר חמישי ואחרון ,שימו לב לשלטים בתוך הערים ,יש מקומות שהכניסה בהם מותרת רק לתושבים!

(ואם יש אפשרות ,פשוט אל תכנסו לערים ,קחו רכבת, אוטובוס או מעבורת)

לגבי חניה ,הכלל אומר שאם החניה צבועה בלבן ,היא חופשית. בכחול  - בתשלום.

כל צבע אחר ,אל תחנו.

ועכשיו ,לטיול עצמו.

נחתנו כאמור בורונה ,השדה מאוד קטן ,ומהר מאוד יצאנו והגענו לביתן של השכרת הרכבים.

יצאנו לדרך (עצרנו להצטייד בסופר שמצאנו) ,והגענו לצימר קרוב ל23:30. כמעט 5 שעות אחרי שנחתנו.

הצימר ,היה בעיירה בשם אינטרוד INTROD.

עיירה מקסימה, צופה על ההרים המושלגים, ירוק מסביב, בתים כפריים, מים זורמים בכל פינה ומאופיינת בערוץ נהר עמוק ושוצף שעובר במרכזה ובגשר אינטרוד העתיק והמיוחד העובר מעליה.

קיבלנו שתי דירות ,אחת מתאימה לזוג והשניה ,משפחתית .

בשתיהן יש ג'קוזי (בדירה הזוגית הג'קוזי באמבטיה, בדירה המשפחתית הוא באחד מחדרי השינה) ומטבח.

הדירות מנוהלות ע"י בעלת בית מקסימה, הן מתוחזקות היטב, נקיות ונוחות.

עם זאת נציין שהן אינן ממוזגות, וכאשר מבשלים בדירה הטמפרטורות עולות ופחות נעים. גם החשמל קופץ כאשר מפעילים יותר מדי אמצעי בישול יחד….

מנגד, לבעלי הנכס יש גינה ענקית מהממת ! גן גדול הבנוי ממספר מפלסים, מכיל גינות ירק, גינת עצי תבלין גדולה  ועצי פרי שיכולנו לקטוף מהם כל מה שרצינו. בגינה מספר פינות מנגל למעוניינים, וכן "פינת חי" קטנה ובה תרנגולות (שהוזמנו לקחת מהן ביצים טריות), אווזים וארנבות. בנוסף - יש מתקנים שונים לילדים, כסאות נוח, נדנדות וכסאות שיזוף, והעיקר - נוף פנורמי מהמם שפשוט קשה להעביר במילים, וצופה אל פסגות הרים מושלגות.

יתרון נוסף - שקשור לסוגיית הטילטול - יש מעין "כספת" בשביל המפתח (וזה עוד יתרון - שיש מפתח ולא כרטיס ) - שניתן לשים את המפתחות שם - ללא חילול שבת .

ביום השני לטיול ,קמנו בבוקר בשעה מאוחרת יחסית לאחר הנסיעה המתישה של הלילה הקודם, אכלנו ארוחת בוקר גדולה ויצאנו לדרך אל איזור קוגנה  Via Bourgeois, 33, 11012 Cogne AO ,ומפלי ליליאז'  היפים:

11012 Lillaz, Aosta Valley .

עשינו צירוף של שני מסלולים באיזור המפלים, ומשם ירדנו ברגל עד לעיירה שבה חנינו בדרך עצרנו לגלידה (מצויינת) .

הערה בנושא המסלולים - בכל פינה בה היינו, בתוך העיירות או באיזורי הטבע - סימון המסלולים מצויין, יש מספר לכל מסלול, אורך בק"מ, שינויי הגובה שבו וזמן מוערך לסיומו.  במקביל, נעזרנו באפליקציה https://www.alltrails.com/italy/aosta-valley לניווט בשטח עצמו.

בהמשך היום טיילנו בעיירה קוגנה עצמה. הרחוב הראשי עמוס חנויות ופיצריות אבל כמו שראינו בכל איטליה - בשעות הצהריים כל המסעדות והחנויות נסגרות, ונפתחות שוב רק לקראת השעה 19:00 כך שמי שבונה על ארוחה במסעדה במהלך היום חייב לקחת זאת בחשבון.

בדרך לדירה עברנו בסופר גדול מאוד, אליו שבנו וחזרנו בכל פעם להשלמת קניות. הסופר נמצא בעיירה אאוסטה ותמצאו בו הכל:  Gros Cidac Store‏

בכתובת: CENTRO COMMERCIALE, Via Paravera, 4, 11100

ביום השלישי (יום שישי בשבוע) נסענו למונטו ביאנקו.

הצד האיטלקי של מון בלאן.

מגיעים אל האתר מעט אחרי העיירה קורמאיור Strada Statale 26 dir, 48, 11013 Courmayeur AO.

מומלץ להזמין כרטיסים מראש לרכבל, למרות שביום בו הגענו לא היה עומס ואת הכרטיסים הזמנו באותו בוקר. חשוב לציין כי עלות העליה עד לפיסגה מאוד יקרה והיתה אחת ההוצאות הגדולות בטיול (מחיר לאדם - 56 יורו !).

עולים שני מקטעים של רכבל, במהלכם הקרון עצמו עושה סיבוב של 360 מעלות כך שרואים את הנוף מכל כיוון ,עד שמגיעים לתחנה העליונה Helbronner בגובה 3,466 מ'.

זה מדהים להרגיש את חוסר החמצן בגובה שכזה..

לאט לאט השלג מתגלה והכל נהיה לבן מסביב.

עלינו ביום שמש עם ראות מעולה, לנו היה נעים ,ואף קצת קריר, אבל אני ממליץ להביא לפחות מעיל קל לרגישים לקור...

אחרי שהתרגלנו לגובה ,יצאנו קצת להרגיש את הקור ,ואח"כ עברנו דרך מעבר תת קרקעי לשתות כוס שוקו חם.

אל תפספסו את החלון המכונה על ידם "ורטיגו" בו הולכים על רצפת זכוכית ומרגישים באוויר...

משם נסענו לערץ סנט דידייר :

Rte Mont Blanc, 46, 11010 Pré-Saint-Didier AO

שם נמצא פארק חבלים ומסלול מטורף של אומגות מעל ערוץ נהר סוער,לאמיצים בלבד.

עוברים מעל הנהר ,בגובה 180 מטר ,ולאחר טיפוס קצר בגדה הנגדית ,חוזרים באומגה נוספת את אותה דרך.

לממתינים יש מרפסת נוף ותצפית תלויה גם היא מעל הערוץ - והנוף עוצמתי ומהמם. מהמקום גם יוצא מסללול של כשעתיים, הפעם ויתרנו עליו ומיהרנו לדירות לבשל ולהתכונן לשבת.

ביום הרביעי ,שבתנו ,

בבוקר שבת עוד הספקנו לתפוס כמה דקות של שמש ולנוח בגינה הגדולה, אך מהר מאוד החל לרדת גשם.

למרות זאת ,עשינו טיול בעיירה היפה , עברנו בחצר הטירה המקומית, צפינו על הנהר השוצף, ביקרנו בגשר אינטרוד המפורסם ונהננו מהנוף. במקום גם גן חיות מקומי - אבל ויתרנו על הביקור שם.

ביום החמישי ,נסענו לאאוסטה ,העיר המרכזית ,עלינו ברכבל לפילה ,עיירה הנמצאת מעליה ותיכננו לרדת ברגל בחזרה לעיירה במסלול שהקופאית ברכבל אמרה שאורך כשעתיים.

לרכבל 3 תחנות, ובעליונה פארק לרכיבת שטח על אופניים לאוהבי האקסטרים.

התחלנו בירידה במסלול לכיוון אאוסטה. תחילתו במסלול ביער והמשכו בשביל אספלט תלול.

הירידה היתה מאוד תלולה ,שלעתים גם מחליקה בגלל גשם שירד יום קודם. המסלול כולו בירידה ומאוד מהר מרגישים את כאבי השרירים. כשראינו לאחר כשעתיים שהספקנו לרדת רק לגובה תחנת רכבל אחת, ועוד מחכה לנו ⅔ מהדרך - "חתכנו" לכיוון הרכבל וחזרנו איתו לאאוסטה.

לסיכום - מסלול מאוד לא קל, אבל מאוד יפה .

הלכנו  לטייל בעיר העתיקה של אאוסטה ,שהיא יפה ומקסימה ,אך עמוסה תיירים. שמחנו לגלות שבימי ראשון - החניונים שם חינם !

ביום השישי ארזנו הכל, נפרדנו מהאיזור המהמם  ונסענו מזרחה ,לכיוון אגם גארדה.

שקלנו היכן לעצור בדרך ובסופו של דבר לפי בחירת הקהל - עצרנו לטיול קצר במילאנו.

מאחר שלא רצינו להסתובב בעיר עם רכב ולהתמודד עם בעיית חניות - עצרנו בחניון ליד אסאגו ,והגענו ברכבת התחתית לעיר.

משלב זה ואילך נתקלנו מספר פעמים בבעיה שהרכב שלנו היה גבוה יחסית, ובחניונים מקורים רבים הוא לא עובר את סף הכניסה - זו אחת הסיבו שבחרנו בחניון באסאגו - שהוא פתוח ולא מקורה.

טיילנו במילאנו ברגל, ראינו את המצודה ,הדאמו ,את הקניון הראשון בעולם (ויטוריו מנואל) ואחרי סיבוב במדרחוב ,חזרנו לרכב (שוב ,ברכבת התחתית),והמשכנו בנסיעה לאגם.

הדרך יפיפיה ,מלאה בכרמים והרים,ובסוף ,כשהאגם מתגלה ,נשארנו פעורי פה.

היינו במלון מקסים , בשם Hotel Residence Torbole - Gardasee‏ , הנמצא ממש על שפת האגם, בחלקו הצפוני, עם חוף פרטי קטן.

מדובר במלון 3 כוכבים, שהיה נקי ונוח, הילדים זכו בשני חדרים עם נוף מדהים לאגם ודלת מקשרת, ומקלחות מרווחות. החדר שלנו היה עם נוף לחניה, קצת פחות יפה ומרגש…

העיירה עצמה מקסימה ממש, מאופיינת בספורט ימי של גלישה ויש לה חוף מקסים בו בתי ספר ללימוד והשכרת ציוד מתאים.

אנחנו ויתרנו בשלב זה על טבילה באגם בשל וירוס שנפוץ בו באותה תקופה (תוצאה של שטפונות שהיו באיזור שבוע קודם וגרמו להצפות ביובים).

ביום השביעי נסענו למפלי ורונה. Località Le Foci, 3, 38060 Tenno TN

מפלים מקסימים שחצבו את דרכם בתוך מערה וגורמים לנתזים המרטיבים כל מי שמתקרב ,והכל מטופח ויפה עם גן בוטני קטן בדרך. ממליץ להצטייד במעילי גשם ,כי נרטבים שם...

(לא לדאוג ,מוכרים שם שכמיות בכמה שקלים). מדובר במסלול קצר של כחצי שעה, והמקום מאוד מתוייר…

נסענו משם לאגם טאנו.

האגם יפיפה ,ויש לו נקודת תצפית מקסימה.

אם תרצו להקיף אותו ,פנו שמאלה ,עם השביל ,יש דרך מסודרת ,כולל גשר תלוי ,ואפילו יש חוף מסודר עם מציל.

הדרך בסוף ,קצת חלקלקה ,ודורשת נעליים..

הקפת האגם כולו אורכת כשעה וחצי, אבל עצרנו באחד החופים בדרך למנוחה ולטבילה של האמיצים בינינו (קרררר).

משם ,אחרי הפסקת אוכל מהירה במלון ,נסענו לגרדלנד ,עם תיכנון להגיע לשעת הכניסה המאוחרת והזולה יותר.

בחירה מצויינת שהוכיחה עצמה - הילדים עשו את כל המתקנים שרק רצו, במהירות ,כמעט ללא תור.

יש שם כמה רכבות מטורפות שלא תביישנה אף פארק ראוי לשמו..

יש לציין כי התלבטנו מאוד אם להגיע לגרדלנד באותו יום, בגלל תחזית לגשם משעות הערב המוקדמות. בסופו של דבר הגשם, עם סופות ברקים ורעמים הגיעו רק כשנסענו משם, אבל נהיגה חזרה למלון בתנאים האלה היתה מפחידה ומאתגרת מאוד.

ביום השמיני ,נסענו בכביש שלאורך האגם עצמו עד לעיירה בשם גארדה. הדרך פשוט מהממת ביופיה ועוברת דרך אינספור עיירות, אך היא איטית מאוד ומחייבת סבלנות. מהעיירה גארדה לקחנו מעבורת לסרמיונה היפה והעמוסה מאוד בתיירים.

השייט במעבורת ארך כשעה לכל כיוון והיווה הפוגה מהנה לכולנו.

חזרנו וטיילנו מעט בשוק של גארדה.

,ונסענו לעיירה בשם בורגאטו 37067 Borghetto VR. העיירה פשוט מקסימה, יושבת על נהר ומלאה סכרים קטנים ומסעדות מקומיות מקסימות. היא הייתה פשוט מקסימה !

ניתן לתמונות לדבר!

סמוך אליה נמצא פארק סיגורטה בו ניתן לעשות טיולי אופניים או רכבים חשמליים, אך מחוסר זמן לא הספקנו.

ביום התשיעי, ארזנו והעמסנו את הרכב, ויצאנו לטייל בעיירה בה שהינו.

משם נסענו לורונה ,לקניון ADIGEO

לשופינג הכרחי ,ומשם לשדה, החזרה מהירה של הרכב ,  והביתה.

אגב ,הטיסה הביתה הייתה בחברת נאוס ,והיא הייתה מצויינת ,וכוללת שירות מלא ,אוכל ושתייה, ומטוס חדיש.

תודה לאישתי על התכנון , הדיוק והשיכתוב , של הטיול בכלל , והפוסט , בפרט!